26 Kasım 2013 Salı

Üniversiteye yeni başlayanlara;

Baktım 3. sınıf olmuşum. Artık hafiften yaşlanıp abla kıvamına geliyorum. Bari ben de naçizane 3-5 tavsiye vereyim dedim. Bu tavsiyelerim işletme gibi mühendislik gibi özel şirkette çalışılacak okulda okuyanlar için.
*Öncelikle arkadaşlar, dil öğrenin. 2 yıl 3 aydır kime ne sorduysam hep ucu bu yabancı dile çıktı. Bilhassa İngilizce. Tecrübeli diye bir çok kişiye sorular sordum, seminerler dinledim ve hep sonu İngilizce'ye çıktı. Yurt dışına mı gidersiniz yurt içinde mi halledersiniz bilemem ama kesinlikle İngilizce'yi atlamayın. Öğrenebilirseniz, fırsatınız olursa ikinci bir dil de öğrenin. En azından giriş yapın.
*Not ortalaması bence çok gereksiz bir şeydi. Ta ki bu sene ne Erasmus'a ne de yüksek lisansa yetmeyecek ortalamam olduğunu görene kadar. Dersleri odak noktanız yapmayın derim ben (bölüm birincisi oalcağım derseniz başka tabi.) ama ortalamanız da 2,6 falan olsun.
*Erasmus demişken Erasmus'a da gidin. Okul uzayacak diye korkmayın. Okul uzasa da bir dönem yurt dışında kalmanın ayrıcalığını yaşayacaksınız.
*Zorunlu stajınız olmasa da staj yapın. Kesinlikle staj yapın.
*Okul biter bitmez yüksek lisans yapmaktansa biraz tecrübe edindikten sonra yapmak daha güzel olabilir. Tecrübesiz okul hiçbir şeydir diyenler çoğunlukta.
*Bol bol gezin görün. Bu çok önemli madde. Ufkunuz genişler fena mı? :)
*Hobi edinin. Ama öyle bir kere deneyip bırakmayın. Bir uğraşınız olsun. Bakış açınız değişir, gelişir.
Bir hocam parayı boşa harcamak yerine enstrümana verirsen çalamasan bile en azından odanın havası değişir demişti. En azından elinizde enstrümanınız olsun. Veya fotoğraf çekin. Hiç bir işe yaramazsa anılarınızı kaydetmiş olursunuz. Bir şeyler yazın, çizin. Kaybedecek bir şeyiniz yok bence.
*Seminerlere katılmanın yanında seminerleri düzenleyen de olmaya çalışın. Ön planda olmak güzeldir. Ünlülere, iş adamlarına, konuşmacılara mail atın. Okulunuza çağırın. Emin olun bir çoğu cevap verecek. Hatta gelenler de olacak.
*Organizasyonlar yapın. Okulun ilk yıllarında topluluklara katılın. Sanat topluluklarının yanında seminer türünde etkinlikleri olan topluluklara da katılırsanız organizasyon yapma fırsatınız olur.
*3.sınıfta hâlâ topluluğun yönetim kurulunda değilseniz ayrılın ama. 2 sene çalıştığınız yeterlidir bence.
*Teknik gezilere kesinlikle gidin. Fabrika, ofis ortamlarını görün. Sevip sevmediğinize karar verin. Mesela ben ilk teknik gezimde fabrika ortamında olamayacağımı anladım. Ona yönelik planlarım şekillendi zamanla.
*Work and Travel ile yurt dışına çıkabilirsiniz. Hem gezip hem dil öğrenir hem de para kazanırsınız. Verdiğiniz para başta gözünüze çok gelebilir ama dönerken yüksek ihtimalle daha çok paranız olacak. Yok o kadar kalamam dışarıda derseniz de, interrail, interbus, interfly gibi seçenekleri de değerlendirebilirsiniz.
*İş hayatında ve sunumlarda giyilecek kıyafetler alın. (Bu çok önemli ben stajda giyecek bir şey bulamadım doğru düzgün.)
*Kitap okuyun. Sevdiğiniz tarz kitapların yanında mesleki kitaplar da okuyun. İlla ki öğrenecek bir şeyleriniz oluyor kitaplardan.
*Dışarıdaki üniversitelerde yapılan etkinlikleri takip edin. Gidebildiğiniz kadarına gidin. Çok yararlı oluyor bence hepsi de.
*Arkadaşlarınızla ekip kurup yarışmalara katılın. Hem ekip çalışmasını denemiş olursunuz hem de eğlenirsiniz. Belki ödül bile kazanırsınız fena mı?
*Blog yazın. Hem kendiniz neler yaptığınızı görürsünüz, hem yazı dilinizi geliştirirsiniz, hem bilgi alış verişinde bulunursunuz. Tabi bahsettiğim mesleki blog. Fotobloglar ya da günlükler de güzel tabi ki ama gelişiminizi görmek için mesleki blog daha iyi olur.
Benim düşüncelerim bunlar. Öğrenciden öğrenciye tavsiye olur mu bilmem ama umarım bir satır da olsa faydası olur. Ben de saydıklarımın hepsini yapabilmiş değilim, örneğin ortalamam yerlerde olduğundan Erasmus'u aklımın ucundan geçiremedim. Yüksek lisansı da çalışmaya başlayınca bir yıllık maaşımı feda ederek yapabilirim belki :( Yani ben bu ortalama meselesini acı bir şekilde öğrenmiş oldum ama bir şekilde kendimi geliştirmeye çalışıyorum işte. Açığımı kapatmam gerek :)
Başarılı okul yıllarınız olsun, sevgiler...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder