Sistem analizi dersi kapsamında, 3 kişilik bir ekiple yaptığımız projemizden bahsedeyim biraz.
Projemizi İş Bankası'nın Balıkesir Şubesi'nde yaptık ve onlara bugün sunduk. Uygulamak isterlerse ne güzel :)
Biz bu proje ile bankalarda gereksiz sıra beklemenin önüne geçmek istedik ve bunun için bir akıllı telefon uygulaması tasarladık. (Tasarımını yaptık ve çalışma şeklini belirledik.) Ayrıca bu program uygulanırsa, müşteriler yapmak istedikleri işlem için gerekli belgeleri program vasıtasıyla kolayca öğrenebilecek, şubelerdeki yoğunluğu görebilecek ve bankaya gitmeden sıra alabilecekler.
Bu proje uygulamaya geçerse hem teknoloji daha etkin kullanılmış olacak, hem İş Bankası daha tercih edilebilir bir banka olacak hem de bankada bekleme çilesini çekmeyen müşterilerin memnuniyeti sağlanmış olacak. Ayrıca bankalardaki aşırı kalabalıktan gişe çalışanlarının da rahatsız olduğunu düşünüyoruz. Bankada bu kadar insan olması onları da bunaltıyordur elbette ve performanslarının düşmesine sebep oluyordur.
Not: Böyle bir program mevcut olabilir bu arada. Android market'te Denizbank'ın "Sıramatik" adında bir programına rastladım fakat programı çalıştıramadım. Odea Bank'ın da böyle bir uygulaması var sanırım ama onu da telefonuma yükleyemedim. Böyle bir program mevcut olsa da henüz kullanılamıyor ve aşağıdaki tasarım da tamamen bize ait.
Programın çalışma şekli ise şöyle;
Program ilk açıldığı anda müşterinin konumunu algılıyor ve bir sonraki
ekranda müşteriye bu konuma uygun bankaları seçenek olarak sunuyor.
Şekil 2: Müşterinin konumuna uygun bankaların gösterilmesi
*Tahmini işlem
zamanı hesaplama: Tasarlanan uygulamada müşteriler yapacakları işlemleri de
seçmek zorundadırlar. (Örneğin kredi başvurusu gibi.) Her işlemin ortalama
işlem süresi bellidir ve uygulamanın veri tabanında kaç kişinin hangi işlemi
yapacağı kayıtlı olacaktır. Bu sayede tahmini bir işlem süresi
hesaplanabilmektedir.
Şekil 4: Müşteri bilgilerinin girilmesi
Müşteri kendine uygun bankayı seçtikten sonra, müşteri önceliğinin
belirlenmesi ve işlem yapılırken gişe çalışanına kolaylık sağlanması açısından
müşteri bilgileri girilir. Müşteri, önceliğine göre; sıra alma sürecinde daha
önlerden bir sıra alabilir. Bu sayede önemli müşterilerinin de memnuniyetleri
sağlanmış olacaktır.
Şekil 5: Müşterinin girmek istediği bilgiyi seçmesiŞekil 6: Müşterinin bilgilerini girmesi
Müşterinin yapacağı işlem, uygulamanın bekleyen müşteriler veri tabanına
aktarılmaktadır. Süre hesaplama süreci bu bilgilerle tahmini süre hesaplar. Sürekli
güncelleme sayesinde daha sonraki müşterilere de gerçeğe yakın tahmini süre
hesaplamaları yapılabilmektedir. Ayrıca gişe çalışanının, gelecek müşterinin
hangi işlemi yapacağını bilmesi ve müşteri bilgilerine sahip olması; çalışan
için de bir kolaylık sağlayacaktır.
Şekil 12: Yapılacak işlem için gerekli belgelerin, uyarı niteliğinde
müşteri ile paylaşılması
Yapılacak işlem için gerekli belgeler müşteriye sıra alma anında
gösterilecektir. Böylece müşteri eksik belgesi olup olmadığını kontrol
edebilecek ve eksik belge sebebiyle işleminin gerçekleştirilememesi durumunu
yaşamayacaktır. Ayrıca eksik belgesi olan müşterilerin gişe çalışanlarını
meşgul etmesi de önlenmiş olacaktır.
Şekil 13: Belgeleri tamamlanmış müşterinin devama basarak işleme devam
etmesi
Müşteri belgelerini kontrol ettikten sonra, belgeleri tamamlanmışsa
devama basarak sıra alma işlemine devam edebilir. Eğer belgeleri eksik ise sıra
alma işlemini iptal edebilir.
Şekil 13: girilen bilgiler doğrultusunda sıra numarasının verilmesiŞekil 14: Sıra numarası ve tahmini sürenin gösterilmesi, alarm isteği sorgusu
Müşterinin girdiği bilgiler ile birlikte bekleyen müşteriler veri
deposundan çekilecek bilgilerle, sıra numarası ve tahmini bekleme süresi müşteriye
bildirilir. Bunun yanında müşteri eğer isterse kendine haber verilmesini
sağlayabilir. Müşteri bankada kalan kişi sayısını belirtir ve müşterinin
istediği kadar kişi kaldığında, müşteriye haber verilir. Müşteri istemezse
alarm sistemi aktifleşmez ve program kapanır.
Şekil 15: Müşterinin alarm istemesi
Müşteri şubede kaç kişi kala haber verilmesini istediğini belirtir ve bu
istek doğrultusunda alarm sistemi aktifleştirilir. Şubede belirtilen kadar kişi
kaldığında, müşterinin telefonunda alarm çalar böylece müşteri şubede hiç
beklemeden işlemini gerçekleştirir.
Şekil 17: İşlemin başarıyla gerçekleştiğini
gösterme
Ek olarak, uygulamanın kötüye kullanılmasını önlemek amacıyla;
-Şube başına günlük limit belirlenecektir ve bu limit dolduğunda o
şubeden sıra almak mümkün olmayacaktır.
-Bir telefondan günde bir defa sıra almak mümkün olacaktır.
-Sıra aldığı halde işlem yapmayan müşteri 1 hafta süresince uygulamadan
sıra alamayacaktır.
Şekil 18: Uygulamaya ait veri akış diyagramı
Hazırlayanlar:
Duygu DÜLGER
Ayşe Gül ARAS
Pınar TEPE
Balıkesir Üniversitesi, Nisan, 2014
Hazırlayanlar:
Duygu DÜLGER
Ayşe Gül ARAS
Pınar TEPE
Balıkesir Üniversitesi, Nisan, 2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder